כמו דג במים. כושר בשחייה

על היתרונות של השחייה ולמה שחייה נחשבת לפעילות הרב גונית הטובה ביותר

מאת: רונן דוידוב

ישנה כיום עלייה גדולה במודעות על הפעילות השקטה במים, ובבריכות רבות מוצאים לא רק משפחות שבאות לנפוש אלה גם כאלו שנכנסים למים ופשוט מפטרלים מקיר לקיר ללא הפסקה.

 

המים ובעיקר בריכות השחייה משמשים אתר מצוין לפעילות גופנית לשיפור הכושר הגופני או לצורך שיקום הגוף לאחר פציעה או סתם בשביל להרגיע את הנפש וליהנות.

 

הדעה הרווחת כי השחייה הינה הפעילות הרב- גונית הטובה ביותר, נשאלת השאלה מדוע? אחת הסיבות הבולטות ביותר היא שהפעילות במים אינה יוצרת לחץ על המפרקים כמו למשל בריצה או רכיבה אך בכל זאת משתמשים ברוב קבוצות השרירים הראשיים בעצימות נמוכה. המים לוקחים את מירב העומס (משקל הגוף במים הוא כ 5% ממשקלו ביבשה) ובכך מפחיתים את הסיכון מעומס יתר ומפציעות. השחייה אידיאלית לאנשים עם בעיות בצוואר, בגב ובגפיים.

 

השחייה ידועה כפעילות טובה לשיפור הכושר הגופני בעיקר בשל העובדה שהגוף נמצא במצב מאוזן ועקב כך נפח פעימת הלב עולה ב 20% ובנוסף לכך כתוצאה של לחץ המים על הגוף מערכת הלב-ריאה מתפקדת באופן יעיל יותר.

 

ישנם ילדים ואף מבוגרים החוששים מן הסביבה המימית ורואים בה כסביבה עוינת. כמה סיבות לחשש זה מתבטאות  חשש מטביעה או חוסר שליטה במים מכיוון שאין קרקע בטוחה לעמוד עליה, הטמפרטורה היא לא כמו הטמפרטורה מחוץ למים ולכן יש צורך בהסתגלות, הנשימה לא סדירה כתוצאה מלחץ על בית החזה המקשה על תהליך הנשימה. כל אלו תורמים באופן שלילי להתנסות במים ויש להסירם מראש ע"י התאמת הסביבה המימית בהתאם לחשש אצל השחיין הירא.

  

כאשר מדובר בשחיין המתחיל או הירא מומלץ מאוד שלא להסתמך על כל מיני אביזרים מקלים כגון מצופים...

כן! כן! ללא מצופים או לוחות שחייה!

הפרדוקס הזה נובע מכך שאדם המחפש אמצעי עזר, בשלבים מאוחרים יהיה תלוי מאד באביזרים אלו ואז יצטרך לעבור שוב פעם עוד שלב הסתגלות לסביבה המימית והפעם ללא האביזרים ולכן מומלץ מאד שלא להסתמך על אביזרי שחייה מקלים ולהסתגל ללא אביזרי שחייה ורק לאחר קבלת ביטחון עצמי יש להיעזר במשקפת ובאביזרי שחייה שיועילו לשיפור התנועות במים כגון: פולי/סנפירים המשמשים למיקוד עבודת הידיים במים או לוח שחייה הממקד את עבודת הרגליים במים ובשלבים מתקדמים לצורך שיפור מרכיבי כוח ניתן להשתמש בכפות שחייה המעלות את שטח הפנים של כף היד ומעלות כמובן את התנגדות המים לתנועה.

 

על מנת להגיע לשיפור בכושר הגופני במים יד להתחיל את השחייה באופן מדורג ובכל שבוע להעלות את העומס בהדרגה בין אם זה אימון כח (עם כפות שחייה) או אימון סבולת (כמה שיותר הלוך חזור "בריכות").

 

*כתבות אלו מוצגות כהמלצות כלליות בלבד ואין בהן התאמה אישית. לא תילקח אחריות לנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפעילות שלא אושרה ע"י רופא ומאמן כושר מוסמך.

 

* הכותב הוא מאמן כושר אישי והבעלים של אתר "הכושר שלי"

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בעולם כושר וספורט של bello תמצאו מידע עדכני על אימוני כושר, תוכניות אימונים, בבית ובמכון כושר, לצד מאמרים של מאמני ומדריכי כושר מוסמכים בנושאים הקשורים לכושר, ספורט ואורח חיים בריא. אם החלטתם להיכנס לכושר, או שאתם רוצים לשפר את הכושר הגופני שלכם - אתם במקום הנכון. עולם הכושר של אתר bello מביא לכם את מיטב הכתבות על כל תחום הכושר הגופני, לרבות תחומי אימון פופולאריים כגון אופניים, פילאטיסחדר כושרמאמן כושר אישיאימון כושר

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל