יורדים במשקל ומרזים בצוותא

קבוצות התמיכה להרזייה הוכחו כגורם מועיל ואפקטיבי במיוחד כשמדובר ברצון להרזות. ריטה שאוליאן, דיאטנית קלינית ומנחה לקבוצות הרזייה, מסבירה מדוע כדאי להצטרף אל קבוצה ולרדת בגדול

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: ריטה שאוליאן, דיאטנית קלינית

בשנים האחרונות, השכילו רבים מהאנשים החפצים להשיל ממשקלם קילוגרמים עודפים כי הצטרפות למסגרת חברתית בעלת מכנה משותף מועילה לתהליך ההרזייה שלהם.

ואכן, קבוצות תמיכה רבות הוכחו כגורם מועיל ואפקטיבי במיוחד כשמדובר ברצון להרזות.

הטיפול הקבוצתי מאפשר לאנשים להגיע אל מקום מיפגש מסודר בפרקי זמן שווים, ויחדיו הם נושאים פניהם אל ההצלחה.

 

למה קבוצה?

המסגרת הקבוצתית מאפשרת לחברים בתוכה להתכנס בשל ניסיון להתמודד עם בעיה משותפת לכולם. הקבוצה מאפשרת ליצור מרחב מוגן מבחינה רגשית ומבחינת שיתוף שאר החברים בבעיות ובקשיים המלווים את תהליך ההרזיה ושיתוף והבעת רגשות.

 

חברי הקבוצה,לאחר שבונים אמון במנחה ובחברים, מביעים במרחב הזה דעות, השקפות, הפגנת תחושות וחרדות, שבסיטואציות אחרות ובמרחבים אחרים אל מחוץ לקבוצה, לא ימצאו את ההבנה והתמיכה שהם מוצאים בקבוצה.

 

"אוורור" רגשי ולגיטימציה

מטרת הקבוצה לאפשר, לבדוק ולחלוק את הביטויים החשיבתיים והרגשיים שהנם חלק מעולם של כל משתתף ומשתתף.

בקבוצה לירידה במשקל ושיפור איכות החיים, המשתתפים נוגעים בבעיה המשותפת, כשהנקודות הרגשיות ביותר באות לידי ביטוי ללא תחושת אשם ובושה, מאחר וכולם שותפים לאותה בעיה.

 

כדוגמא, משתתפת בקבוצה בחרה לשתף את חבריה בסוד כמוס שניגלה לחברי הקבוצה בלבד:

לטענתה היא מחכה לזמן הלילה המאוחר בו כל בני הבית נרדמים, ואז היא נכנסת אל המטבח ואוכלת בצורה לא מבוקרת תוך תחושת גניבה.

 

סוד זה היא העזה לחשוף במפגש עם הקבוצה וההרגשה שהיא יכולה לשתף את החברים הקלה עליה את מועקתה ויחד ניסו למצוא פיתרון לבעיה זו. המספר בקבוצה משחרר ומקבל לגיטימציה למעשיו וכן נותן לגיטימציה לאחרים בעלי תחושה דומה לשחרר את תחושותיהם ורגשות האשם.

 

השוני בין טיפול בקבוצה מטיפול פרטני

בטיפול הפרטני המטופל יושב מול המטפל ורגשות האשם שיעלו מלספר חוויה כזו הם גדולים יותר מאשר להעלות זאת מול "שותפים לעברה". משמע שדרוש אומץ ובטחון אישי בחברי הקבוצה ובמנחה על מנת לחשוף "סודות" מפלילים כביכול.

 

מציאת פתרונות  הדדית -זוויות ראייה נוספות

כל אחד מחברי הקבוצה מגיע עם ידע , ניסיון רב ורעיונות רבים . השיתוף הקבוצתי  מאפשר למנחה ולקבוצה לעזור במציאת פתרונות אלטרנטיביים. האפשרות לראות את מוקד הבעיה ממרחק, או דרך עיניים אחרות, יכולה לסייע בתזוזה ובהתנהלות חדשה ושונה שנולדה מהראייה המחודשת .

  

פרגון וחיזוק עוצמתיים

מחיאות הכפיים והפרגון שמגיעים מהקבוצה הם בעלי אפקט משמעותי ועוצמתי לגבי המשתתף מעבר למשוב של המנחה עצמו. החיזוק בא לידי ביטוי בהפגנת התמיכה והעידוד של הקבוצה ומהווה חלק חשוב בתהליך ההרזיה עצמו.

 

דרבון ויציאה מאזורי הנוחות

לעיתים בקבוצה עצמה נבנית תחרות בונה המדרבנת לצאת מאזורי הנוחות האישיים. אדם החבר בקבוצה אשר עד לתוצאות הנהדרות של חבריו לקבוצה יחוש צורך להשיג הישגים דומים והדבר מדרבן אותו לרצות עוד יותר לרדת במשקל העודף.

 

תפקיד המנחה  

למנחה בקבוצה מסוג זה תפקיד מאוד חשוב וייחודי.

המנחה הוא הליבה של הקבוצה, המנהיג.

 

לאורך כל הדרך חייב המנחה לחזק את הדימוי הגופני והעצמי של כל חבר ללא קשר לתוצאות הקונקרטיות המושגות (כן...גם אם הוא עלה במשקל..).

 

מטרת הקבוצה והיעדים ששם המנחה בפני עצמו ובפני הקבוצה לא תמיד מושגים ברמה המוחשית, גם אם לא הייתה עמידה מוחלטת ביעדים הקונקרטיים שנקבעו. מנחה חכם ומקצועי ידע כיצד לכוון את החברים ולדרבן אותם להמשיך ולדבוק במשימה גם אם לעיתים לא חלה ירידה משמעותית במשקל כפי שנצפה מראש.

 

היציאה של החברים מתוך המעגל הקבוצתי, בסיום התהליך הקבוצתי, מאפשרת להם להתמודד עם הבעיה בחיי היום יום כשהם מצוידים בארגז כלים רחב יותר ומכיל יותר שיאפשר להם להתמיד בהצלחה.

 

מבחינה רגשית, יוצאים המשתתפים עם תחושת רווחה סביב הנושא שבזכותו הגיעו לקבוצה ובמטרה להחזיק מעמד ולהתמיד גם לבדם.

 

ריטה שאוליאן הנה דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות להרזיה.

 

 

 

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל