כך נבדוק את אחוזי השומן בגופנו

שיטה שבודקת את קפלי העור, שיטת אינפרא, בדיקה עצמית ועוד. כל השיטות לבדיקת אחוזי השומן בגוף

כך נבדוק את אחוזי השומן בגופנו (צילום: iStock)
מאת: ערן וינטרוב

למרות שבמרבית הזמן אנו חושבים כיצד לברוח מהשומנים שלנו, הם חיוניים לגופנו. כבר בעבר הרחוק של המין האנושי, האדם היה זקוק למאגרי שומן. האדם הקדמון, שלא תמיד היה לרשותו אוכל זמין, היה זקוק לעודפי מזון לשעת חירום בגופו. אך גם היום, השומן חיוני בכל תא מגופינו וחשוב לתפקודן התקין של מספר מערכות בגוף.

 

אחוז השומן בגוף משתנה בין גברים לנשים. בעוד אצל הנשים, הוא מהווה בדרך כלל כיותר מעשירית ממסת הגוף, אצל הגברים יהיה בדרך כלל בין שניים לארבעה אחוזים. במצב בו אחוז השומן הוא יותר משליש ממשקל הגוף אצל נשים או רבע ממשקל הגוף אצל הגברים - מדובר במקרה של השמנת יתר מסוכנת.

 

כדי לבחור בתזונה הנכונה ובסוג ההתעמלות המתאים, חשוב לדעת מהם אחוזי השומן בגופנו וכך לפעול בהתאם. למדידת שומן שיטות שונות, אך חשוב לזכור שלכל אחת מהן גם מגבלות. מוצגות לפניכם העיקריות שביניהן.

 

מדוד בכוחות עצמך

  

בדיקת BMI  היא הבדיקה הפשוטה המוכרת, שמשמעותה היא "מדד מסת הגוף" (Body Mass Index). ניתן לבדוק אותה באמצעות מכשירים פשוטים או לחשב אותה באופן עצמאי. אז איך מחשבים? לוקחים את המשקל, מחלקים אותו בגובה (במטרים, למשל - 1.75) בחזקת שתיים ומשווים את התוצאה.

 

המדדים התקינים נעים בין התוצאות 18.5 ל-40 בין משקל תקין לעודף משקל. אם התוצאה היא מתחת ל-18.5 - המשקל מוגדר כתת תזונה, ומעל 40 מדובר במצב השמנה חמור. חשוב לזכור שלשיטה יש מגבלות, והיא מתייחסת בעצם למבנה הגוף הממוצע. בשיטה זו אין דרך לדעת האם מדובר בשומן או בשריר. לכן, לגבי ספורטאים, שיש להם מסת שריר גבוהה, החישוב יהיה שונה.

 

מודדים היקפים

  

מוטרדים מהצמיגים? בשיטת מדידת קפלי השומן תוכלו לבדוק אותם באמצעות מלקחיים מיוחדים. מודדים את עובי העור ומציבים את התוצאות בנוסחה, וכך מקבלים את אחוז השומן בגוף. חשוב לזכור שהשיטה בודקת את אחוז השומן במקומות מסוימים בגוף וקשה להסיק ממנה לגבי מאגרי השומן האחרים בגוף.

 

שיטה נוספת מקובלת היא בדיקת היקף המותניים, אך גם היא מתייחסת למותניים בלבד, תוך חישוב של גיל, גובה ומשקל. גם בשיטה זו חשוב לזכור שהיא מתייחסת לאזור זה בלבד, ללא התייחסות לאזורים אחרים בגוף.

 

שומן מול שרירים

 

בשיטת קרן אינפרא אדומה נשלחת קרן דרך העור שחוזרת מרקמות השריר התת עוריות. חלק מהאור נספג בכמויות השומן, ועל ידי כמות האור שחזרה ניתן לדעת מה היחס בין השומן לשריר. השיטה נעשית באמצעות מכשיר מיוחד.

 

שיטת ה-BIA - התנגדות ביו אלקטרית - היא שיטה ה מסתמכת על כך שהתנגדות חשמלית תהיה שונה כשהיא עוברת בשריר או ברקמת שומן.  על ידי מידת ההתנגדות החשמלית ניתן  לדעת מהם אחוזי השומן. גם כאן נלקחים בחשבון מינו של האדם, גובהו ומשקלו.

 

ערן וינטרוב הוא מאמן כושר בכיר, www.eransport.co.il

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בעולם כושר וספורט של bello תמצאו מידע עדכני על אימוני כושר, תוכניות אימונים, בבית ובמכון כושר, לצד מאמרים של מאמני ומדריכי כושר מוסמכים בנושאים הקשורים לכושר, ספורט ואורח חיים בריא. אם החלטתם להיכנס לכושר, או שאתם רוצים לשפר את הכושר הגופני שלכם - אתם במקום הנכון. עולם הכושר של אתר bello מביא לכם את מיטב הכתבות על כל תחום הכושר הגופני, לרבות תחומי אימון פופולאריים כגון אופניים, פילאטיסחדר כושרמאמן כושר אישיאימון כושר

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל