למזון שאנו אוכלים מוספים תוספים מלאכותיים לשיפור צורה, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומרים משמרים. האם אנו שייכים לצרכנים האוטומטים, אשר מעמיסים בסופר מכל הבא ליד מבלי לבדוק מה באמת אנחנו מכניסים הביתה?
קיים מערך שיווקי שלם שתפקידו למכור לנו את המוצר, לשם כך מושקעים מיליונים בפרסום, שיווק ויחסי ציבור. גם ילדינו התמימים הם קהל יעד מכובד.
במטרה לשכנע אותנו לקנות מוצר היצרנים אינם בוחלים בשום אמצע: שימוש במותגים, מפורסמים, פרסומות, שיווק עקיף, שיווק ישיר, ותוכן שיווקי ב-DVD ובסדרות טלויזיה. אז אם אתם מעוניינים להתחיל כבר בקנייה הקרובה לרכוש במודע ולא דרך האוטומט, הנה כמה הארות קטנות, שכן שינוי צריך להיות מבחירה ומודעות ורק אחר כך בצלחת.
רשימת קניות
חברות גדולות מקבלות מדפים אטרקטיביים תמורת תשלום, מיקום המוצרים אינו תמים. לא תמצאו רשת שמוצרי היסוד מונחים בכניסה לחנות. אם אנחנו רוצים רק לחם, בדרכינו אליו נחלוף על פני מוצרים רבים נוספים.
כל מי שרוצה להיות צרכן נבון, עליו לגלות מודעות וערנות. מחקרים מראים כי רק 10 אחוז מתוך ה-70 אחוז אשר עורכים קניות עם רשימה, אכן נצמדים אליה. מאחורי המחקרים הללו עומדות קבוצות מסחריות, משומנות היטב שכל האינטרס שלהם הוא שלא נצמד לרשימת הקניות שלנו.
מה אומרות תוויות הערכים התזונתיים
לסדר בו מופיעים הרכיבים ישנה משמעות רבה. מה שמופיע ראשון מצוי באחוזים הכי גבוהים, וכן הלאה. כך שאם סוכר מצוין במקום הראשון "המכובד" המשמעות, היא כי המוצר הנו רווי בסוכר.
מספר דוגמאות לגימיקים שיווקיים
בחזית האריזה מצוין באותיות גדולות כל מה שהיצרנים רוצים שנראה. כך שאם כתוב: "קורנפלקס עם דגנים מלאים" עלינו להפוך את המוצר ולבדוק באותיות הקטנות ברשימת הרכיבים מה בפועל מכיל המוצר. שיווק מסוג זה חוקי לחלוטין. אך אם נבדוק טוב, ברוב המקרים נגלה שהמוצר אכן מכיל דגנים מלאים אבל רק 20 אחוז. ומה עם 80 אחוז הנותרים?
לדוגמא: חטיף "אנרגיה" - על פי רוב מכיל אחוז גבוה מאוד של סוכרים ושומן רווי, שדווקא גורמים לחוסר אנרגיה.
מיץ פירות אמיתי - בפועל פעמים רבות אם נבדוק מה מכיל המוצר נגלה תרכיז פירות של מיץ מעובד, עם ויטמין C הרגיש לחמצון כך שמדובר למעשה בוויטמינים סינתטיים.
נשמע מייאש ומסובך? ממש לא. צריך רק להחליט שמהיום אנחנו בוחרים לדעת מה אנחנו קונים. פתגם סיני עתיק אומר: כדי להזיז הר ממקומו עליך להתחיל עם האבנים הקטנות ביותר. אם כבר מחר, בקניה הבאה, נזיז אבן קטנה, ניתן יהיה להזיז הרים.
עוד תזונה וצרכנות:
אורגני או חורני: איך תדעו למי להאמין ואלו מוצרים אורגנים הכי מומלץ לקנות
צבעים מסוכנים: רשימת צבעי המאכל המסוכנים
חדש על המדף: ליקר טבעי למלחמה בכולסטרול הרע
המופע של סטיביה: הכל על הממתיק הטבעי המתוק פי 200 מסוכר
כבר כללתם את התה הירוק בדיאטה שלכם?
במקום לקנות: מתכונים בריאים ודלי קלוריות
שקשוקה עגבניות, רק 150 קלוריות
פשטידת ירקות וגבינות ב-70 קלוריות
מאפינס עשבי תיבול ב-100 קלוריות
לביבה אפויה ב-50 קלוריות
נשיקות מרנג ב-20 קלוריות
בישקוטי לימון ואניס ב-30 קלוריות
עוגיות שיבולת שועל / קוואקר ב-150 קלוריות
מאפה פילו במילוי תפוחים ומשמשים ב-175 קלוריות
עוגת דבש קלה ב-120 קלוריות