להתאמן בלי כאב

ממה נובעים כאבים כרוניים, מהי דרך הטיפול הכוללת בהם וכיצד אימון גופני יכול לעזור בעניין?

להתאמן בלי כאב (צילום: iStock)
מאת: חורש דור-חיים

כאבים כרוניים עשויים לפגוע במהלך התקין של חיינו. לעתים גם לאחר טיפולים שונים בבעיה, הכאב חוזר ומביא איתו אי נוחות רבה וסבל. על ידי פעילות גופנית נכונה וטיפול בבעיה בצורה רחבה אפשר להביא להפחתה בכאב ולשיפור בטווח הארוך.

 

הכאב הוא בעצם מנגנון הגנה של הגוף, באמצעותו הגוף מאותת לנו על בעיה כלשהי. הכאב יכול להיגרם כתוצאה מגירוי מכני (הפעלת לחץ על עצב), גירוי כימי (כמו למשל דלקת) או גירוי של חום ושריפה (כמו כוויה). הטיפול בכאבי מפרקים כולל בדרך כלל משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות וטיפולי פיזיותרפיה. טיפולים אלו בדרך כלל מביאים להקלה לתקופת זמן קצרה, אולם לעתים רבות הבעיה חוזרת.

 

בוחנים את הכאב

  

כדי להגיע לפריצת דרך בטיפול יש לבחון את הכאב במבט כולל ולבדוק את תפקודן של שאר המערכות בגוף. לשם טיפול נכון צריך לבחון את הכאב מבחינה פיזיולוגית, סביבתית ונפשית, ולמצוא את שורש הבעיה. דוגמה שיכולה להמחיש את העניין: האורטופד יכול להציע ניתוח לטיפול בשחיקת סחוס הברך, אבל הניתוח לא יעזור במידה והשחיקה נובעת מדפוס הליכה שגוי כתוצאה מעקמת בגב.

 

בשנים האחרונות ישנן דרכים חדשות לטיפול בכאב כמו למשל מרפאות כאב, הנותנות טיפולים תרופתיים בדרך כלל,  או טיפולי רפואה משלימה. לעתים תינתן המלצה לביצוע פעילות גופנית מתונה, אבל חשוב מאוד לקבל דגשים אישיים על מנת לעשות זאת נכון ולא לגרום נזק לגוף. באמצעות מומחים יש לאתר אלו נקודות בגוף הן שגורמות לכאבים ולבדוק גורמי סיכון מטבוליים על ידי בדיקות דם ובדיקות נוספות.

 

האימון מקל על הכאב

  

מחקרים מראים שפעילות גופנית מסייעת בהקלה על הכאב ולעתים יעילה יותר מטיפול בתרופות.  האימון הגופני האירובי מעלה את רמת האנדורפינים בדם, וכשהם עולים הם מביאים לשיכוך כאבים, הרפיה והפחתה בכאב וכן מפיג מתח וחרדות.

 

אימון אפקטיבי מביא לחידוש זרימת הדם באיברים וכך מזרז את החלמתם. בנוסף, הוא מעודד שריפה של שומן ועוזר בהורדת המשקל שמעמיס על המפרקים. חיזוק השרירים מאפשר תנועה ויציבה נכונה יותר וכך מונע את שחיקת המפרקים, הגידים והעצמות.

 

חשוב שהאימון הגופני יהיה מותאם פיזיולוגית לדרישות הגוף ולכן רצוי שיתבצע בהנחיית צוות רב מקצועי: פיזיותרפיסט, פיזיולוג, רופא ספורט, דיאטן, פסיכולוג רפואי ומטפל ברפואה משלימה. מדובר בתהליך ארוך טווח שדורש כוח רצון והתמדה, אך התוצאה משפרת את התפקוד ואת איכות החיים בצורה משמעותית.

 

*הכותב הוא פיזיולוג של המאמץ, מנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה ירושלים.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בעולם כושר וספורט של bello תמצאו מידע עדכני על אימוני כושר, תוכניות אימונים, בבית ובמכון כושר, לצד מאמרים של מאמני ומדריכי כושר מוסמכים בנושאים הקשורים לכושר, ספורט ואורח חיים בריא. אם החלטתם להיכנס לכושר, או שאתם רוצים לשפר את הכושר הגופני שלכם - אתם במקום הנכון. עולם הכושר של אתר bello מביא לכם את מיטב הכתבות על כל תחום הכושר הגופני, לרבות תחומי אימון פופולאריים כגון אופניים, פילאטיסחדר כושרמאמן כושר אישיאימון כושר

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל