למה אנחנו שמנים?

מדוע אנחנו סובלים מהשמנת יתר? האם מדובר רק במאזן הקלורי הכללי של הגוף?

למה אנחנו שמנים? (צילום: iStock)
חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: חורש דור-חיים

ההתמודדות עם ההשמנה היא ללא ספק מתסכלת ורצופה עליות ומורדות והיא מהווה את אחת הבעיות הנפוצות בקרב אחוז גדול מאוד מאוכלוסיית העולם.

 

תזונאים ממליצים להגיע למאזן קלורי שלילי, כלומר להוציא יותר קלוריות מגופנו מאשר מידת הכמות שנכנסת אליו ושאנו צורכים. הבעיה היא שהגוף שלנו לא עובד בצורה כל כך פשטנית וברוב המקרים התוצאה המיוחלת לא תגיע ואז נרגיש שוב שנכשלנו, והרוח יורדת מהמפרשים", מציין חורש דור חיים, פזיולוג של המאמץ ומנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב, בית חולים הדסה ירושלים. הנה ההסבר שקיבלנו מטעם דור חיים כולל המלצות לפעולה לצורך הרזיה.

 

יותר מדי תאי שומן בגוף

 

מספר תאי השומן בגוף הוא אחד הגורמים שקובעים את הנטייה להשמנה. הוא מושפע גם מהגורם התורשתי, אולם מושפע לא פחות מהגורם ההתנהגותי. כאן יש השפעה מכרעת למה שאנו אוכלים. למעשה מספר תאי השומן שנולדים איתם אמור להישאר קבוע והשמנה נובעת מכך שהם גדלים ותופחים כאשר הם סופחים אליהם עוד טיפות שומן מהמזון. אולם ידועים שלבים שונים בחיים, בהם אכילה של תפריט לא מאוזן, רווי בקלוריות, סוכרים ושומנים, עלולה להביא להתרבות של תאי השומן בגופינו. השלבים המכריעים הם בגיל הינקות, הילדות ובגיל ההתבגרות. אולם, עדויות ממחקרים שנעשו לאחרונה מלמדות שגם בגיל מבוגר מתרבים תאי השומן, בעקבות אכילה לא מאוזנת.

 

פתרון להרזיה: לשמור על תאי שומן ריקים

 

אם יש לכם יותר מדי תאי שומן בגוף והם מוכנים להתמלא בכל עת, הרי שהם גם עשויים לשבש את תחושת השובע שלכם ולאותת כל הזמן ש"הם" רעבים, וזאת על ידי הפרשה של הורמונים שונים שמשפיעים על המוח והקיבה ואף להגביר את התנגודת לאינסולין. אולם המטרה שלנו היא לשמור את אותם תאים ריקים ולא פעילים- פשוט לנוון אותם.

איך לגרום לתאי השומן להישאר "ריקים"?

  • להוריד את צריכת הקלוריות הריקות - "הג'אנק פוד", מזונות עשירים בפחמימות ושומנים שעברו עיבוד בתעשייה. המזונות הללו מעוררים במיוחד את רעבונם של תאי השומן הרבים.
  • להקפיד על התפלגות נכונה של המזון במהלך היום בהתאם לשעון הביולוגי שלכם ושעות הפעילות היומיומית.
  • להוריד את מרכז הכובד של האכילה לשעות הבוקר והצהריים ולא לאכול מזון עתיר קלוריות מאוחר בערב.
  • אם יש לכם ילד שסובל מהשמנת יתר, מומלץ לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר, שכן גופו עשוי להגביר ריבוי של תאי שומן, אשר יכתיבו נטייה להשמנה לכל ימי חייו.
  • התפלגות תאי השומן בגוף גם היא חשובה. יש להיזהר במיוחד מהשמנה באזור הבטן, שכן היא בעלת השפעה מסוכנת ללב ולכלי הדם, ועשויה לשבש גם את יכולת הגוף לבצע חילוף חומרים תקין.

ממה מורכבת ההוצאה האנרגטית היומית?

 

תיתכן שלאדם תהיה בעיה של חילוף חומרים לקוי. ההוצאה האנרגטית היומית נקבעת על ידי 3 מרכיבים:

 

א. קצב חילוף החומרים במנוחה.

ב.האפקט התרמוגני של המזון (פליטת חום מפרוק המזון).

ג. הוצאה אנרגטית המשמשת לצורך פעילות גופנית.


אצל האדם הממוצע, חילוף החומרים במנוחה הוא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על ההוצאה האנרגטית היומית.

 

אצל רבים מהאנשים עשוי להיפגע קצב חילוף החומרים היומי, בעקבות דיאטות "אקורדיון" לא מבוקרות, פגיעה בפעילות הורמונאלית של בלוטת התריס, חוסר בויטמינים וחומרי הזנה שונים, כמו כרום, יוד, ויטמינים מקבוצה B ועוד.


בגיל מבוגר, קצב חילוף החומרים שלנו יורד, כאשר חלה ירידה בתהליכים הקשורים בפעילות של בניית השריר (פעילות אנבולית), הורמוני הגדילה והורמוני המין. ללא פעילות אנבולית, המסה השרירית קטנה וכן היעילות האנרגטית של הגוף.

 

ככל שעושים דיאטה חריפה יותר, כך נאבד מסת שריר רבה יותר וכך נאבד את כישורי השריר לצרוך אנרגיה ולשרוף שומן במנוחה.

 

לדוגמא, בדיאטה ממוצעת שבה ירדנו 10 ק"ג אנחנו עשויים לאבד כ- 100 קילו-קלוריות מקצב חילוף החומרים שלנו במנוחה. רובן (80%) כתוצאה מאיבוד מסה שרירית וחלקן הקטן (20%) כתוצאה מירידת במסה שומנית. כתוצאה מכך תיבלם הירידה במשקל, נחוש תסכול ואף נעלה בחזרה, את כל מה שירדנו. זהו מעגל הרשע של דיאטת "אקורדיון".

 

איך ניתן למדוד את קצב חילוף החומרים בגוף?

 

באמצעות בדיקות מעבדה המתבצעות בטכנולוגיות חדישות, ניתן ללמוד לא רק על קצב חילוף החומרים, אלה גם על איכות חילוף החומרים. פגיעה באיכות חילוף החומרים הינה הבעיה המטבולית השכיחה ביותר. סובלים ממנה יותר מ- 50% מהאוכלוסייה השמנה הבוגרת.

 

תזונה לקויה ופעילות גופנית לא מתאימה עשויים להביא לשימוש יתר באנרגיה סוכרית במנוחה על חשבון אנרגיה ממאגרי השומן שלנו. הגוף אף עשויי לפרק את השריר עצמו כמקור אנרגטי ואז לפגוע עוד יותר גם בקצב חילוף החומרים.

 

רבים מהעוסקים בפעילות גופנית משקיעים לשווא מאמצים וזמן רב בניסיונות עקרים לרזות, בעודם מרוקנים מאגרי סוכר ומזניחים את מאגרי השומן.

 

מה הפיתרון לבעיית ההשמנה?

 

הפיתרון לבעיות השמנה הנובעות מחילוף חומרים לקוי תלוי בזיהוי נכון של כל אחד מהגורמים שעשויים לפגוע בו. פיזיולוג יכול לזהות את הבעיה באמצעות בדיקות במעבדה מטבולית ובצרוף של בדיקות דם. ניתן להמריץ מחדש את קצב ואיכות חילוף החומרים באמצעות דיאטה מתאימה, טיפול בחסרים התזונתיים, בסיוע של תרגול פיזי מתאים להמרצת חילוף החומרים ובנייה מחודשת של המסה השרירית.

 

 

* הכותב הוא פיזיולוג של המאמץ ומנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב, בבית חולים הדסה ירושלים

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל