מה נאכל בחופש הגדול?

לא כל הילדים הולכים לקייטנה. אז מה עושים עם התזונה של הילדודס שיושבים בבית? איך שומרים על רוטינה תזונתית בריאה וכיצד גורמים להם לא לאכול מתוך שעמום? מישהו אמר חופש ולא קיבל?

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: אילת בוגין, דיאטנית קלינית

בעת חופשת הקיץ משתנה סדר יומם של הילדים והדבר גורר אחריו שינוי מהותי בדפוסי האכילה שלהם. שעות האור הרבות, החופש מבית הספר והגן, כל אלו גוררים בין השאר ובאופן טבעי, שעות רביצה מרובות מן הממוצע אל מול המחשב ומסך הטלוויזיה.

 

גם שינוי במועדי השינה והיקיצה של נאמני החופש הגדול לא תורם לסדר היומי הרגיל וכלל השינויים יחדיו גורמים לבלגן.

 

אז מה נאכל היום?

לא אחת אני שומעת אימהות רבות מתלוננות בפני כי ילדיהן נוטים לאכול פחות אוכל ביתי, מבושל ומזונות טריים, מתוך העדפה ברורה לאוכל זמין וחטיפים שקל לשלוף מהמזווה או מהמקרר. התלונות גוברות עוד יותר בפרוס החופש הגדול עלינו לטובה.

 

בחופש, תדירות המפגשים עם החברים מבית הספר והגן גדלה, ואז הנשנוש של ממתקים, גלידות וחטיפים מהווה לעיתים קרובות "סיבה למסיבה", אומרת איילת בוגין דיאטנית קלינית.

 

"כשאני מרכיבה תפריט קיצי, אני מתחשבת בהעדפותיו של המטופל, בסדר היום החדש שלו ובשעות השינה שמתאחרות. לכן, הכי חשוב זה לנסות ולבנות בכל זאת, סדר יום בו נדאג לארגן לפחות ארוחה אחת מסודרת משפחתית. אכילת ארוחה אחת מסודרת בשעה קבועה, פעם ביום, ובהשתתפות כל בני הבית, תגרום לסימן של סדר".

 

ומה עם הורים שעובדים?

"לארוחת בוקר", מייעצת איילת, "יש לדאוג מראש".

 

"לפני היציאה אל העבודה הכינו לנשארים בבית סנדוויץ' ובקבוק מים, בדיוק כפי שהייתם מכינים לבית הספר. הילדים ממילא לא מכינים בעצמם את הכריך מתוך עצלנות או אי ידיעה, וכך נמנע מהם לזלול שטויות לארוחת הבוקר.

 

דאגו להכין גם נישנושים בריאים בתוך קופסא: ירקות טריים רחוצים וחתוכים בצורות נוחות ללעיסה, בחרו בירקות שהילד אוהב ואני אף מכירה אם שמקפידה לצרף גם פתק חמוד שיגרום לבנה לחייך ולרצות לאכול אותם".

 

וארוחת צהריים? מה עושים איתה?

"גם לארוחת הצהריים יש לדאוג מראש שכן ארוחת צהריים רגילה להיאכל מדי יום בחזרתם ממוסדות הלימוד. לכן אני ממליצה להשאיר במקרר ארוחת צהריים מסודרת שתכיל מנה בשרית מלווה במזון פחמימה (אומדן של 7-10 כפות פחמימה), וסלט ירקות.

 

אם הילדים מעדיפים ירק מבושל, ניתן להכין הכל בצלחת הגשה אחת עטופה יפה במקרר, וכל שנותר הוא להסיר את העטיפה, להכניס למיקרו לחימום קצר ו... בתיאבון.

 

אני ממליצה לשתף את הילד ערב קודם ולהחליט יחד מה יאכלו למחרת היום. כך ניתן יהיה לוודא שהבחירה תהיה גם מוצלחת מבחינתם".

 

אמא, מצ'עמם לי....

המרדף אחר שעשוע הילדים במהלך החופשה הארוכה ידוע כמעט בכל בית. את הילדים צריך לעניין באמצעות הפעלות ומשימות שונות שיהוו מקור תעסוקה למשך היום. יוזמה ברוכה מצד אימהות יכולה ללדת מיני קייטנה: ארגנו סבב ביקורי בתים, כך ייהנו הילדים מפגישות חברתיות אצל בתי חבריהם ולכם גם לא יציק בכיס.

 

מחקרים מראים כי שעמום הוא גורם מספר אחת לעליה במשקל. זו הסיבה שילדים עסוקים גם מנשנשים פחות. הרחיקו אותם ככל האפשר מבילוי מול הטלוויזיה, כזה שגורר אחריו אכילת חטיפים מיותרים וחסרי ערכים תזונתיים.

 

קבעו מראש לוח זמנים קשוח המקציב מספר שעות צפייה מוגבל ומשחק מול מחשב. הילדים יעדיפו לשחק עם חברים אם יהיו נגישים אליהם.

 

בלי כיבודים!...?

אל תוותרו על ארוחת ביניים. זו בהחלט יכולה למנוע זלילת חטיפים "בין- לבין". ארוחות הביניים יכולות להכיל יוגורט או פירות. פירות במידה בהחלט מומלצים כי הם מכילים ויטמינים, סיבים תזונתיים ומים, ומומלץ לאכול שתיים עד שלוש מנות פרי ביום.

 

אבטיח קר יכול להוות חטיף נהדר לקיץ ואין כמעט ילד שלא אוהב את הפרי המתוק והמרענן הזה. אפשר לכבד גם בפופקורן דל שומן עשוי במיקרוגל, או ארטיק קרח. את הגלידה אפשר להשאיר לזמן יציאה ובילוי מחוץ לבית.

 

שתו הרבה הרבה מים

לכולנו חשוב לשתות מים. הדבר עוד יותר נכון כשמדובר בילדים, היות ואצלם תהליך איבוד הנוזלים מהיר יותר מאשר אצל מבוגרים והוא אינו מורגש. נסו להימנע ממשקאות קלים, אלו מכילים המון סוכר. מומלץ מאוד לשתות מים, אך אם הילד מתעקש בכל זאת על מיץ אפשר לפברק ולהוסיף לו מעט לימון ונענע בשביל הטעם. תתפלאו אבל יתכן מאוד שאם מגישים את המיץ הטבעי קר- הוא אפילו עלול להתאהב במשקה.

 

בטטות כורסא קטנות

בקיץ ילדים עושים פחות פעילות גופנית זו עובדה. החוגים לא מתקיימים כרגיל, והחום הכבד אינו מקל על הסובבים. למרות זאת, כדאי ליצור לילדים מסגרת אשר מערבת פעילות גופנית, כדי לוודא שהם יזיזו את עצמם ולא יישבו כל היום מול הטלוויזיה והמחשב. ספורט הוא פתרון נפלא להפגת שעמום ומומלץ שהילדים יפעילו את גופם לפחות שעה אחת מדי יום. פעילות גופנית יכולה לכלול שחייה, הליכה, משחקי כדור, וקפיצה בחבל.

 

פרסים הפתעות ופיתויים

הכינו מראש מאגר של פרסים להתנהגות טובה, או הפתעות לרגעי שעמום ודאגו שאלו לא יהיו אכילים דווקא. פרסים מעודדים נקיטת פעולה והם עובדים אגב... בכל גיל.

 

סינדרלה היתה חטובה כי ניקתה מדי יום את הבית....

זה הזמן לרתום את הילדים ללימוד ניקיון הבית. הפעילות תתרום לתעסוקה מלאה, להושטת עזרה וללימוד ערכי מחייה בריאים. ניקיון הבית יכול להיתפס בעיניהם דווקא כשעשוע ומפיג שעמום ויאפשר להם להבין כמה קשה לשמור על ניקיון הבית ושהדבר אינו חייב ליפול ב"זכותם" של ההורים בלבד.

 

תוך כדי הניקיון נסו להיפטר יחד איתם ממזונות "זבל"- כאלו שלא מעניקים שום תשורה בריאותית: צ'יפס ובמבה אאוט ירקות ופירות יבשים אין.

 

קנו קורנפלקס לא ממותק ונטול שוקולד, הפחיתו את קניית השוקולדים העוגות העוגיות וקרובי משפחתם. החזיקו לשעת הצורך בייגלה מקמח מלא פופקורן דל שומן וחטיפי אנרגיה, אלו ישמשו בבוא העת כצ'ופרים לעת מצוא. זיכרו: ילדים הם כמו פלסטלינה, עצבו אותם לאורח חיים בריא וכולם ירוויחו מכך. גם אתם!

 

חופש נעים לכולם.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל