דיאטה ותזונה - שאלות ותשובות

הדיאטנית שלנו נעמי ברזילי עונה לשאלות שלכם בנושא תזונה ודיאטה. והפעם: האם מותר לשלב עוגיות בדיאטה, מה מכיל תה טיבטי, מה הכי חשוב בסימון התזונתי שעל גבי מוצרים והאם להפסיק לאכול בשבע בערב זה יעיל?

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: נעמי ברזילי תאני, דיאטנית קלינית

כל יום יש דיאטה חדשה שמבטיחה לכם הרים וגבעות, היצרנים מפתחים מאות מוצרים דלי קלוריות, עשירים בוויטמינים ומינרלים, אורגניים וירוקים.

 

אז מה בעצם אוכלים, איך יודעים מה הדיאטה הטובה ביותר עבורנו ועבור הילדים שלנו? בפרק הראשון עסקנו בשאלות בנושא תזונת ילדים, יעילותה של פסטה בדיאטה ועוד. הפעם נעסוק בתזונת נוער, השפעות התה הטיבטי, טבלת הערכים התזונתיים במוצרים שונים ועוד. הנה כל התשובות לשאלות שלכם בכל הקשור לתזונה ודיאטה:

 

שאלה: האם ניתן לשלב בתפריט דיאטה כמה עוגיות ולוותר על מרכיב אחר ?

תשובה: עוגיות הן בבחינת "מזון לנפש". באופן עקרוני קיים היום בשוק מגוון גדול מאוד של עוגיות, גם כאלו שהן "בריאות" יותר. ובהחלט ניתן לשלב אותם בתפריט כחלק מדיאטה בריאה ומאוזנת.

 

מבחינת הרכבן התזונתי עוגיות תורמות בעיקר שומנים וסוכרים פשוטים. לכן, לא ממש מומלץ לוותר על מרכיב בעל ערך תזונתי ולהחליפו בעוגיות. אם מעוניינים לשמור על איזון קלורי בתפריט היומי ולהימנע מחריגה, אפשר להפחית בכמויות מזון המכילים שומן ולצמצם מעט את צריכת הפירות.

 

מתכון לעוגיות קוואקר, 150 קלוריות

נשיקות מרנג ב-20 קלוריות

בישקוטי לימון ואניס ב-30 קלוריות

 

שאלה: האם דיאטה שבה מפסיקים לאכול בשעה 19:00 אכן עובדת, והאם מותר לאכול עד 19:00 מה שרוצים?

תשובה: לא קיים כל ביסוס מדעי לכך שדיאטה בה מפסיקים לאכול בשעה שבע בערב יעילה יותר מדיאטה רגילה בה אוכלים ארוחות מסודרות בשעות קבועות במהלך כל היום. בסיכומו של דבר מדובר בשמירה על איזון קלורי יומי בין כמות הקלוריות שאוכלים לכמות הקלוריות שמוציאים. כך, שאם מכניסים כמות קלוריות גבוהה יותר מזו שמוציאים תתרחש עליה במשקל ולהפך.

 

לכן, בהנחה שמעוניינים להפחית במשקל מומלץ מאוד להיות מודעים לכמות המזון ולהרכב התפריט ולהימנע מחריגות גדולות שיגרמו לעליה במשקל. חשוב לציין שאכן בשעות הערב כשיורד קצב הפעילות מומלץ לאכול ארוחה קלה שלא תכביד על מערכת העיכול.


שאלה: באילו ערכים הכי חשוב להתמקד בסימון התזונתי שעל גבי האריזות?

תשובה: טבלת הסימון התזונתי מספקת מידע חשוב על מרכיבי המזון. לכן, חשוב להתייחס בה למרכיבים נוספים פרט לתכולה הקלורית. חשוב לבדוק:

 

מה כמות הפחמימות במוצר ומה כמות הסיבים התזונתיים שיש בו.

 

כמו כן חשוב לבדוק את כמות השומן הכללית וכמה מתוכו הוא שומן רווי (מומלץ להעדיף מוצר שלא יכיל שומן רווי בכלל או שיכיל כמויות נמוכות מאוד). עוד על שומנים "טובים" ושומנים "רעים"

 

חשוב לשים לב האם המוצר מכיל חומצות שומן מסוג טראנס (מהן מומלץ להימנע לחלוטין).

 

מומלץ להעדיף מוצר שתכולת הנתרן בו נמוכה ככל האפשר.

 

והאם המוצר מועשר בוויטמינים ו/או מינרלים שכמובן תורמים לערכו התזונתי.

 

שאלה: מה מכיל התה הטיבטי והאם מומלץ לשימוש לשם ירידה במשקל?

תשובה: תה טיבטי הינו חליטת תה המיועדת לסיוע בתהליך ירידה במשקל. התה הטיבטי מכיל כ-12  צמחי מרפא בתוספת ויטמין C המשולבים יחד.

 

החומרים שמכיל התה ידועים כחומרים משלשלים ולכן הירידה המהירה במשקל שנגרמת כתוצאה מהשימוש בו מקורה למעשה הוא באיבוד נוזלים (שמהווים למעלה מ-60 אחוז ממשקל הגוף) .

 

שימוש ממושך בתה ממכר ויוצר מצב של תלות במערכת העיכול. דבר שעלול להביא בטווח הזמן הארוך לבעיית עצירות קשה. לכן, מומלץ להימנע משימוש בחומרים מסוג כזה למטרת ירידה במשקל. בכדי לרזות יש לנהל אורח חיים בריא ופעיל להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת בשילוב מודעות עצמית והקשבה לצרכי הגוף האמיתיים.

 

שאלה: בני בן ה-15 אוכל בלי הפסקה, בעיקר בשר. הוא אמנם לא משמין אבל הכמויות מדאיגות אותי. האם זה נורמלי, ואם לא מה התזונה המאוזנת לגיל הזה?

תשובה: בגיל ההתבגרות קצב הגדילה מואץ ולצורך כך עולה הדרישה של הגוף לחלבון שמהווה אבן בניין לגדילה ולהתפתחות. מוצרים שמקורם מהחי (בשר, דגים , ביצים, ומוצרי חלב) מהווים מקור עיקרי לחלבון.

 

חשוב להקפיד גם על צריכת מזונות המכילים דגנים מלאים (אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, בורגול וכיוצ"ב) שיתמכו בפעילות החלבון. כך שחלבון לא "יתבזבז" לצורכי אנרגיה (דבר שעשוי ליצור עומס מיותר על מערכת הכליה) אלא ישמש לצורכי גדילה.

 

חשוב להקפיד שהבשר יהיה דל שומן ומומלץ מאוד לגוון ולשלב גם דגים וקטניות שגם הם עשירים בחלבון. כמובן לא לוותר על אכילת פירות וירקות שתורמים לגוף ויטמינים ומינרלים שהכרחיים אף הם לצורך תהליכי הבניה בתקופה של גדילה מואצת.

 

שאלה: האם קיים פער קלורי בין פרוסת לחם לבן לבין לחם שיפון או דגנים מלאים?

תשובה: באופן עקרוני כמות הקלוריות בכל סוגי הלחמים פחות או יותר דומה אם מדובר על פרוסות לחם בעלות גודל ומשקל דומה. חשוב לציין שלחם מקמח מלא, שיפון או דגנים מלאים עשיר יותר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים ולכן הוא משביע ובריא יותר מלחם שמקורו בקמח לבן.

 

יתכנו הבדלים בכמויות השומן בכל אחד מהלחמים ולשומן יש תרומה קלורית משמעותית מאוד. בדרך כלל לחם דגנים עשיר מאוד בגרעינים (פשתן, חמניות וכיוצ"ב) שאמנם הם בריאים אך מעלים את ערכו הקלורי של הלחם. לכן, אם מנסים להקפיד על דיאטה בריאה ודלת קלוריות מומלץ להעדיף לחם מחיטה מלאה או קמח שיפון שלא יכיל תוספות למיניהם.

 

שאלה: לאחרונה מדברים בשבחו של שוקולד מריר, מה יתרונותיו התזונתיים והאם  היתרון הזה יאפשר לנו לשלב שוקולד בדיאטה?

תשובה: לשוקולד מריר איכותי המכיל אחוזי קקאו גבוהים (70 אחוז ומעלה) אכן יש יתרונות תזונתיים. מחקר חדש של האגודה הקרדיולוגית בארצות הברית הראה שהיתרונות העיקריים הם תרומתו לבריאות הלב וכלי הדם. מחקרים מראים שהמרכיב העיקרי המצוי בשוקולד בעל תרומה בריאותית נקרא פלבנואיד (סוג של נוגד חמצון המצוי בקוקה). הפלבנואיד עשוי לסייע לפעילות טובה יותר של כלי הדם ולהפחית את הסיכון למחלות לב.

 

עדיין אין המלצות מדויקות לצריכה יומית. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי תכולת השומן והקלוריות גבוהה מאוד בשוקולד. ולכן לא מומלץ להפריז באכילתו, גם אם מדובר בשוקולד מריר איכותי.

 

שאלה: מה הכי חשוב לאכול במהלך הנקה?

תשובה: במהלך הנקה חשוב מאוד להקפיד על תפריט בריא ומאוזן שיכלול את כל מרכיבי המזון : פחמימות, חלבונים, שומנים מהצומח, ויטמינים ומינרלים. לתזונת האם יש השפעה מכרעת על הרכב החלב. כך שאם תזונת האם תהיה לקויה גם החלב ממנו ניזון התינוק יהיה חסר במרכיבים תזונתיים אלו.

 

מומלץ מאוד לנשים מניקות להעשיר את תזונתם באנרגיה (בעיקר מדגנים מלאים) ובמזונות המכילים חלבונים (מזונות שמקורם בחי בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים וקטניות) ומזונות המכילים סידן. כמובן, שיש צורך להתחשב בעודף המשקל שנותר מההיריון ולהרכיב תפריט שיאפשר לאם לחזור למשקל גופה שלפני ההיריון מבלי לפגוע באיכות ההנקה. ולכן, במקרה כזה מומלץ מאוד להיוועץ באיש מקצוע.

 

עוד דיאטה:

יורדים שואלים חלק א': תזונת ילדים, עצירות וסיבים תזונתיים, פסטה בדיאטה ועוד

ירידה לצורך עלייה: על טבען של דיאטות כסאח

מדריך מסעדות למאותגרי קלוריות

גירוש הנישנוש: מה עושים כדי לשלוט בנישנושים

בולמוס אכילה: למה זה קורה ואיך נמנעים

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל