מתוק - פיתוי או פינוק?

איך מתמודדים עם התשוקה למתוק? האם להתנזר או להיגמל או להרשות לעצמנו להתפנק?

מתוק - פיתוי או פינוק? (צילום: iStock)
חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: רונית ציוני

סיפורים שלמים נכתבו על הטעם המתוק: המשילו אותו לאהבה, לרכות ולתמימות. קישרו אותו לנחמה, לפיצוי ואפילו להתמכרויות. רק מדריך לא קיבלנו - איך מתמודדים עם התשוקה למתוק? 

 

הטעם המתוק הוא הטעם הטבעי שלמדנו לאהוב עוד מינקות שכן חלב האם הוא מתוק. מאוחר יותר במהלך חיינו הטעם המתוק התקשר לממתקים, דרך לפינוק והבעת חיבה לעצמנו או לקרובים לנו. אם כך, המתוק הוא טעם חיובי, אז למה חלקנו עדיין חוששים ממנו ורואים אותו כנקודת חולשה בהעדפותינו? 

 

כתבה זו לא באה להדריך איך לשלוט במתוקים אלא להבין את התנהלותנו אל מול המתוק וצרכי הגוף. 

רגילים למשהו מתוק ליד הקפה? (צילום: iStock)

רגילים למשהו מתוק ליד הקפה? (צילום: iStock)

האדם והמתוק - לשבור את ההרגל 

אנו יצורים של הרגלים, מפתחים הרגלים רבים במהלך חיינו שקשורים לאוכל – שעות האכילה, צורת האכילה, סוג המזון ועוד. אחד מההרגלים הנפוצים ביותר הוא צריכת המתוק. יש כאלו שרגילים לפתוח את היום עם כוס קפה ועוגיה מתוקה ליד, ויש כאלו שרגילים לסיים כך את היום. אנשים רבים רגילים בשעות אחה"צ לנשנש משהו מתוק כדי להמשיך את היום. אז איך פותרים את מעגל ההרגל המוכר כל כך? 

כמו כל הרגל שלא מרוצים ממנו או מתוצאותיו, כדי להיפטר ממנו צריך פשוט לשבור אותו. במילים אחרות: הרגל שאנו רוצים להפטר ממנו הוא דפוס חוזר שתוצאותיו שליליות בעינינו, ועל כן הפתרון הוא לשנות אותו לגמרי.

אני מתריאה מראש: יתכן וזה לא יהיה קל. אחרי הכל, מדובר בפעולה שאנו רגילים אליה, גופנו מחכה לה בשעה מסוימת ביום, אך כפי שהורגלנו לפעולה זו, גופנו יתרגל לחיות ללא פעולה זו, ואולי אף יפתח הרגל חדש, בריא יותר.

 

מתוק - לא הכל רע, נכון?

אני רוצה שתחשבו לרגע על המתוק. אולי ההרגל של אכילה מוגזמת של דברי מתיקה מביא לתוצאות שליליות כגון השמנה או בעיות בריאותיות אחרות, אך האם בכך מסתכמת אכילת המתוק? מה עם ההנאה הבסיסית והפשוטה מהטעם? אל לנו לשלול אותה, הימנעות מוחלטת אינה אפשרית לאורך זמן, ומטרתנו פה היא למצוא פתרון שיחזיק מעמד שנים רבות ולא שעות רבות, שימו לב לכך.

 

על כן, אפשרו לעצמכם מתוק, תוך הקשבה לגוף, כשהגוף באמת מבקש ולא מתוך הרגל. אכלו את המתוק במינונים ובתנאים שנקבעו מראש, בתוך הגבולות העצמיים שלכם, שכן מתוק הוא לא פיתוי אסור, אלא פינוק מודע שלנו לעצמנו.

דוגמה למנות מדודות של דברי מתיקה: חטיף אנרגיה, מנת פרי טרי (תפוח, אפרסק, 12 ענבים) או פרי מיובש (1 כף צימוקים, 2 תמרים מיובשים או 3 משמשים מיובשים), פרוסה מרוחה בממרח דק של קונפיטורת פירות (ריבה), ארטיק קרח או חטיף שוקולד מיני (מיני פסק זמן/מקופלת), 4 קוביות שוקולד.

מי שמעוניין למנוע את צריכת הקלוריות יכול להשתמש בצמח הסטיביה – צמח שריכוז המתיקות בו הוא פי 200 מסוכר. על כן צריכה קטנה מצמח זה יכולה לספק את הצורך שלנו במתיקות בצורה טבעית ללא צריכה קלורית.

בחרו במנת המתיקה אשר סביר להניח כי תשביע את תשוקתכם הנוכחית למתוק.

 

 

מתוק הוא פינוק (צילום: iStock)

מתוק הוא פינוק (צילום: iStock)

האם אכלתם מספיק במשך היום?  

בדקו האם אכלתם מספיק לאורך היום. כאשר חולפות שעות ארוכות ללא אכילה גופנו מרגיש את המחסור באנרגיה זמינה ועל כן מבקש אנרגיה באופן מיידי. בקשה זו מתבטאת בכמיהה למתוק, זאת מאחר וסוכרים פשוטים יכולים מספקים אנרגיה מיידית לגוף ואינם דורשים תהליכי פירוק מורכבים.

לכן, אם אתם מרגישים צורך במתוק ומגלים שאכן עברו שעות ארוכות ללא אכילה, אכלו ארוחה מאוזנת על מנת לספק לגוף את כל הרכיבים הנחוצים לו.

אכילת המתוקים מסייעת ביצירת הסרוטונין בגופנו, מוליך עצבי אשר אחראי על ההרגשה הטובה ושיפור מצב הרוח (זו הסיבה שבזמן אכילת המתוק אנו מרגישים טוב). בדקו שלאורך היום ישנה כמות מספקת של חלבונים ופחמימות מורכבות בתפריטכם, שניהם מסייעים גם כן בייצור הסרוטונין.

 

אכילה רגשית או אכילה חיובית?

דבר נוסף שיש לתת עליו את הדעת בהקשר של מתוק הוא הנטייה שלנו לאכילה רגשית. ע"פ תורת ה-NLP, מאחורי כל מעשה מסתתרת כוונה חיובית. נסו לחשוב רגע לפני אכילת המתוק: האם באמת זה מה שאתם צריכים כרגע, או אולי מנוחה קטנה כי עבר עליכם יום קשה? אולי הבוס עצבן אתכם וה"טייס האוטומטי" שלכם מכוון אתכם למתוק, אך בעצם מה שבאמת יעזור לכם כרגע זה לצאת מהמשרד ולשאוף אוויר? בדקו מה אתם מנסים לספק לעצמכם בעזרת המתוק (רוגע? מנוחה?) והאם ניתן לספק זאת בדרכים חלופיות.

 

ולקראת סיום העצה הפשוטה ביותר ליישום מיידי? בזמן שאתם מעכלים וחושבים על כל מה שכתבתי כאן, ולפתע מתחשק לכם מתוק, שתו כוס מים, המתינו 20 דקות והתרחקו מדבר המתיקה הנמצא מולכם. אולי כבר לא תרצו בו? שווה לנסות.

 

* הכותבת היא דיאטנית קלינית, RD, B.Sc, M.Sc, מתמחה בטיפול בהשמנת יתר, ייעוץ, טיפול וליווי, לפני ולאחר ניתוחים לקיצור קיבה.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל